Bekijk alle
categorieen

Een ijzersterke verbinding bij Heiwo Carrosserie

Binnen diverse branches worden lasprocessen toegepast. Maar hoe verhoudt het lassen zich ten opzichte van andere verbindingstechnieken? Laspartners Multiweld sprak met Edward Verhoeve van carrosseriefabriek Heiwo, over de revolutie die zij doormaken in hun productieproces en de veranderende rol van lassen.

Lasser-aan-het-werk-20bHNSNAF9xyKs

Heiwo Carrosserie; een knap staaltje innovatie

In 1926 werd Heiwo opgericht door Peter Heida. Dit bedrijf, gevestigd in Wolvega is gespecialiseerd in carrosseriebouw voor trailers, truckbakken en aanhangers. Anno 2018 staat Heiwo bekend als één van de grootste en meest innovatieve carrosseriebouwers van Nederland. Dit komt mede door de wil om te innoveren en te streven naar maximale kwaliteit, binnen het productieproces.

Alles voor de klant

Wat Heiwo uniek in de markt maakt, is hun bereidheid om de klant maatwerk oplossingen te bieden. “In onze klantenportefeuille bevinden zich zowel nationale als internationale klanten, die op zoek zijn naar gesloten en geïsoleerde opleggers. We richten ons op de nationale markt, maar we krijgen regelmatig aanvragen vanuit het buitenland. Zo hebben wij een vrij groot marktaandeel in IJsland, bedienen we klanten in Duitsland en hebben we onlangs een order uit Japan ontvangen. We vinden het belangrijk dat de klant in zijn keuze voor een carrosseriebouwer geen concessies hoeft te doen op zijn gewenste product. Daar ligt de kracht van Heiwo.Wij bieden maatwerk oplossingen en blijven tegelijkertijd trouw aan onze kwaliteitseisen en bijbehorende werkmethodiek.”

Daf-VrachtwagenUw4F1I4dARaL4

Andere verbindingstechnieken

 

Ondanks dat er met lassen een zeer sterke verbinding gemaakt kan worden, maakt Heiwo veel gebruik van een andere verbindingstechniek. Dit heeft te maken met verschillende factoren. Verhoeve vertelt: “Inmiddels heb ik zelf meer dan 20 jaar ervaring in de wereld van transport. Qua productie vindt er, in ieder geval bij Heiwo, een verschuiving plaats. Vroeger werd er veel gelast. Tegenwoordig bestaat ons productieproces nog voor 20% uit laswerkzaamheden. Dit komt doordat wij met behulp van andere technieken, beter kunnen voldoen aan de wensen van de klant. Onze klanten bevinden zich vooral in de bloementransport en de voedings-middelendistributie. Noodzakelijk bij het transport is dat de lading gekoeld blijft. Om dit te waarborgen en het verbruik zo laag mogelijk te houden zoeken we continunaar manieren om de opleggers zo goed mogelijk te isoleren. Bij Heiwo doen we dit inmiddels meer dan 30 jaar met een vacuümtechniek, waarbij we diverse lagen aan elkaar verbinden.

De wanden van onze opleggers bestaan uit vijf lagen; een polyester buitenwand, blank berkenhout, isolerend schuim, wederom een laag blank berkenhout en tot slot een polyester binnenwand. Polyester corrodeert niet en bovendien hebben de zijwanden op deze manier een goede isolerende werking. Hierdoor wordt er minder gevraagd van de koelunit, wat zorgt voor minder brandstofuitstoot en uiteindelijk een beter milieu.”Toch is het maken van lasverbindingen nog steeds een belangrijk onderdeel van Heiwo’s productieproces. “Tot 2007 bouwden we bij Heiwo naast de opleggers, ook de onderstellen, oftewel de chassis. We kwamen tot de conclusie dat wanneer je als bedrijf wil groeien, je niet op beide vlakken kunt excelleren. We hebben er daarom voor gekozen om de chassis elders te laten bouwen. Hoewel het chassis dus niet meer bij ons in productie ligt, stellen wij wel een aantal eisen waaraan een chassis moet voldoen. Ieder chassis dat wij gebruiken is voorzien van een speciale Heiwo koker. Wanneer een chauffeur met zijn truck gaat aandocken, is er altijd een moment waarop het achterkader het dock raakt. Door de speciale Heiwo koker, wordt de klap opgevangen door het chassis en niet door de box die erop staat. Waardoor de box vrij van schade blijft en men langer met onze producten kan doen”, aldus Verhoeve.

Laswerk onvermijdelijk

Ondanks dat Heiwo voor zijn opleggers dus veel werkt met een vacuümtechniek, wordt er bij de afwerking vaak gebruik gemaakt van lasprocessen. “De deurportalen van een opbouw worden nog steeds gelast. Daarnaast hebben we nog een afdeling die stalen hulpframes last. Deze hulpframes bevinden zich tussen de truck en de opbouw.Tot slot hebben we een lasafdeling voor RVS lichtbakken. Deze bevinden zich aan de achterkant van de trailer. We maken bij alle bovengenoemde processen gebruik van het TIG lasproces. Wanneer laadkleppen aan een frame bevestigd moeten worden, maken we gebruik van puntlastechniek. Een andere situatie waarbij wij nog steeds gebruik maken van lassen, is wanneer een klant vraagt om aluminium vloerdelen in zijn trailer. Deze vloerdelen worden met de vacuümtechniek gelegd en worden vervolgens op een aluminium stootframe gelast. Lassen is dus zeker een discipline waar we bij de afwerking van onze producten nog veel gebruik van maken”, aldus Verhoeve.

Afgewerkt-laswerk-vrachtwagen

Een behulpzame partner

De laswerkzaamheden bij Heiwo nemen zo’n 20% van het productieproces in beslag. Een klein percentage, zeker wanneer men dit vergelijkt met vroegere jaren, waarin ook de carrosserieën gelast werden. Het aandeel van laswerkzaamheden krimpt, waardoor de vraag naar een specialistische partner groeit. Verhoeve: “Het is prettig wanneer er lokaal altijd een partner beschikbaar is die je helpt met vraagstukken omtrent lassen. Vroeger hebben wij altijd al goede ervaringen gehad met Dijkstra Lastechniek. Een servicepartner die klaarstond op de momenten dat wij het zelf niet meer wisten. Daarnaast hebben zij ons altijd naar volle tevredenheid bediend. Dijkstra Lastechniek, wat nu Laspartners Multiweld is geworden, is wat dat betreft een duurzame relatie. Niet alleen voldoen zij aan onze verwachtingen als het gaat om de levering van producten, ook op het gebied van service zijn wij zeer tevreden. Door de overname van Dijkstra Lastechniek door Laspartners Multiweld, die in het bezit is van een grote serviceafdeling, zijn we altijd verzekerd van de juiste specialistische hulp. We kijken ernaar uit om deze relatie ook in de toekomst met succes voort te zetten.”

Behulpzame-partner

Meer informatie

Wil jij weten welke diensten Laspartners Multiweld, naast service, nog meer biedt? Neem contact met ons op 088-6641777.

Gerelateerde producten

voorraad

Lincoln Electric TIG lasapparaat Invertec V205-TP 2V Invertect V205-TP 2V
€ 2.114,37 € 1.832,52

per stuk | Exclusief BTW

K12021-1
Lincoln Electric TIG toorts LT 17GV 4m TIG toorts LT 17GV 4m
€ 119,88

per stuk | Exclusief BTW

K10513-17-4VS

voorraad

Lincoln Electric TIG toorts LTP 17G Ergo 4m TIG toorts LTP 17G Ergo 4m
€ 150,12

per stuk | Exclusief BTW

K10529-17-4

voorraad

Lincoln Electric TIG draad LNT 25 voor ongelegeerd staal 5kg TIG draad LNT 25 voor ongelegeerd staal 5kg
€ 41,82 € 36,59

| Exclusief BTW

Variant