Qumey Metaalindustrie: werken aan de toekomst
Qumey Metaalindustrie is een metaalbewerkingsbedrijf dat al ruim 55 jaar bestaat en zich vooral richt op de infrasector. De organisatie houdt zich primair bezig met brugrenovaties, inspectiewagens en spoorgerelateerd werk. Men engineert, produceert en monteert vanaf de tekentafel tot aan de uitvoering. Een project waar Qumey Metaal in 2019 onder andere aan heeft gewerkt, is de Botlek Spoorbrug. Qumey werd vervolgens bij het project betrokken en heeft diverse werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het aanbrengen van de constructie voor de bovenleiding en het bevestigen van deksloven.
Qumey werkt momenteel aan een project in Zaltbommel, waarbij tweeëntwintig grote inspectiewagens worden gemaakt die vervolgens onder een spoorbrug worden bevestigd. Een inspectiewagen is een onderdeel van een brug en wordt gebruikt ter inspectie en het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. Veel inspectiewagens voldoen niet meer aan de huidige richtlijnen en normen, omdat de wet- en regelgeving voor inspectiewagens in het verleden niet zo streng was als dat nu het geval is.
Qumey Metaalindustrie is een typisch metaalbewerkingsbedrijf. Met zo’n 50 mensen in dienst, is het zeker niet een van de kleinste. De radio staat op de achtergrond aan, het geluid van metaalbewerking- en laswerkzaamheden galmt door de werkplaats heen. Laspartners Multiweld gaat in gesprek met Arjan Pennewaard, bedrijfsleider bij Qumey.
De Welding Week
Arjan Pennewaard werd vorig jaar op de Welding Week getriggerd door een in werking zijnde cobot die daar werd gedemonstreerd. Arjan werd hier enthousiast van, maar het duurde nog even voordat hij daadwerkelijk overging tot de aanschaf van de cobot. Uiteindelijk werd hij door een accountmanager van Laspartners Multiweld over de streep getrokken en van daaruit werd de eerste cobot aan Qumey geleverd.
Veranderingen
Veranderingen en nieuwe technieken op de werkvloer worden door medewerkers regelmatig argwanend bekeken. Werknemers zijn bang hun baan te verliezen of dat ze met nieuwe technieken of werkwijzen niet overweg kunnen. De cobot was in eerste instantie daarom niet voor iedereen even welkom als voor Arjan. Volgens hem ligt het echter in de lijn der verwachting dat de werknemers vanzelf overstag zullen gaan wanneer zij er vaker mee werken en inzien dat de cobot juist samenwerkt en saai en eentonig werk uit handen neemt. Dat was namelijk ook het geval met een eerder aangeschafte snijmachine, die niet direct werd omarmd. Vroeger werd veel geponst of werden gaten met de hand geknipt. Toen werknemers er eenmaal mee gingen werken, zagen ze de efficiëntie en het gemak ervan in. Tegenwoordig wordt hij voor tal van opdrachten gebruikt. Bij Qumey knipt of ponst bijna niemand meer met de hand.
Uitbreiding
De cobot zelf is bevestigd aan een verticaal geplaatste U-balk van Siegmund, met daaronder een lastafel, ook van Siegmund. De cobot hangt erboven en heeft een werkgebied van 2,50 meter. Echter zag men al snel in dat het bereik gering was. Er werd daarom al spoedig gedacht aan een uitbreiding, die ervoor zorgt dat de cobot een groter werkgebied bestrijkt. Men ging rond de tafel zitten met Laspartners Multiweld en kwam uiteindelijk met een oplossing: de cobot wordt aan een railbaan van zo’n vier meter bevestigd die horizontaal in de lucht wordt opgehangen om het bereik van de cobot te vergroten naar zes meter, waardoor er meer producten op geproduceerd kunnen gaan worden.
35.000 uur zonder onderhoud
In de werkplaats aangekomen valt op dat de cobot er gebruikt uit ziet. Niet in de zin dat deze zijn beste tijd heeft gehad, verre van. Een cobot kan gemiddeld 35.000 uren draaien zonder onderhoud, het systeem heeft enkel het nodige stof en andere materiaaluitstoot over zich heen gekregen, wat op zich geen enkel kwaad kan: de cobot is volledig afgesloten. Er kan volgens Arjan “niks op, in, of onder komen”, wat ervoor zorgt dat het systeem geen enkel onderhoud nodig heeft, enkel de jaarlijkse keuring die vanuit Laspartners Multiweld wordt gefaciliteerd.
Van anderhalve week werk naar 20-25 uur
De cobot wordt bij Qumey veel gebruikt voor grote, eentonige series laswerk. Zo hebben ze recentelijk een grote serie kopplaten door een cobot laten lassen. Kopplaten zijn platen met gaten, waar veel laswerk in zit. De lassers moeten daar recht boven hangen, wat een vervelende positie voor hen is, voor zowel rug als armen. De cobot biedt dan een uitstekend alternatief. De cobot bespaart tijd en daardoor dus geld: normaal gesproken kost een serie kopplaten lassen bij Qumey zo’n anderhalve week werk. Nu is dat met behulp van de cobot voor zo’n opdracht 20 á 25 uur. Het programmeren kost hen nog wel wat tijd, maar dat is slechts een kwestie van ervaring en een korte basistraining.
De cobot zorgt buiten het uit handen nemen van saai en eentonig werk van de lasser ook voor de nodige financiële voordelen en verhoogde productiviteit bij Qumey. Arjan was positief verrast: “Daar waren we echt van onder de indruk.” Hij geeft een voorbeeld: “Normaal gesproken is iemand die stukken hecht sneller dan iemand die last, nu was het andersom en moesten er twee mensen hechten om de cobot bij te houden.”
Op het gebied van financiën bespaart de cobot ook. “We hebben uitgerekend dat de cobot rendabel zou zijn als we 15 producten maken, met meer dan twaalf minuten laswerk. Op het moment dat we dat hebben is het eigenlijk al winstgevend.”
Elk type las voor vele processen
De cobot wordt voor uiteenlopende opdrachten en werkstukken gebruikt en is niet aan een enkel type las verbonden: “We kunnen elk soort lasdraad gebruiken en ieder metaalproces tot eindresultaat realiseren”, zegt Arjan. De cobot kan in theorie ook alle metaalsoorten lassen, van RVS tot aluminium en kan gemakkelijk worden ingesteld. Het in gebruik hebben van een cobot op de werkvloer brengt dus de nodige voordelen met zich mee.
Meer informatie?
Ben je na het lezen van dit artikel ook enthousiast geworden over de cobot en wil je meer informatie? Kijk op onze site of bel +31(0)886641777.